بازار یابی دندانپزشکی

بهترین متخصص ایمپلنت دندان در کرج (دکتر محسن بیاتی) بهترین دندانپزشک در کرج اجزا ایمپلنت دندان ایمپلنت دندان در تبریز تکنیک‌ها و فناوری‌های مورد استفاده دکتر پرهام پناهی مزیت‌های ایمپلنت دندان بهترین متخصص ایمپلنت در تبریز هزینه کامپوزیت دندان در کامپوزیت دندان اقساطی در غرب تهران “زیبایی لبخند با پرداخت اقساطی؛ کامپوزیت دندان اقساطی در غرب تهران” نقش هوش مصنوعی در دندانپزشکی دیجیتال دندانپزشکی دیجیتال در غرب تهران (دندانپزشکی قدس) مزایای دندانپزشکی زیبایی دندانپزشکی زیبایی در اندیشه (دندانپزشکی قدس) افراد ایده‌آل برای ایمپلنت دندان انواع ایمپلنت مورد استفاده در اندیشه بهترین کلینیک ایمپلنت اندیشه (کلینیک تخصصی ایمپلنت قدس) معیارهای انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت در غرب تهران تفاوت بین ایمپلنت دیجیتال در غرب تهران با انواع ایمپلنت‌های سنتی


کام ملتهب

کام ملتهب

حفره دهان ما از دو ناحیه اصلی سقف دهان و فک پایین تشکیل شده است  که سقف دهان را با نام کام دهان می شناسیم . کام دهان از دو قسمت کلی کام سخت و کام نرم تشکیل شده است. کام سخت از ریشه دندان‌ها تا یک خط فرضی کشیده می شود که از هر دو دندان عقل بالایی عبور می کند. کام نرم از دندان عقل به لثه می رسد.

هر دو نوع کام می توانند دچار عفونت با منشأهای متعدد، از جمله علل عفونی (ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها) و علل آسیب زا شوند.

به طور معمول در داخل دهان، مجموعه ای از باکتری ها زندگی می‌کنند که در شایط عادی تعادل خود را حفظ می کنند و حتی برای حفظ سلامتی دهان ضروری هستند. در شرایط خاصی، شرایط مناسب برای تکثیر سریعتر این باکتری ها ایجاد می‌شود و باعث التهاب کام دهان (عفونت کام دهان) می‌شود.

منظور از عفونت کام دهان چیست؟

منظور از عفونت کام دهان عفونتی است که در سقف دهان ایجاد می‌شود. این اصطلاح معمولاً طیف وسیعی از عفونت‌ها را در بر می‌گیرد که می‌تواند قسمت‌های مختلف دهان از جمله لثه، گونه‌ها و گلو را تحت تأثیر قرار دهد.

عفونت‌ کام دهان می‌تواند به علت باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها یا سایر عوامل بیماری‌زا ایجاد شود و منجر به علائمی مانند درد، تورم، قرمزی و مشکل در خوردن یا صحبت کردن خواهد شد. درمان التهاب سقف دهان شامل رسیدگی به علت اصلی عفونت و    شامل تجویز دارو (آنتی بیوتیک برای عفونت سقف دهان)، اقدامات بهداشت دهان و دندان و در برخی موارد، اقدامات پزشکی می‌شود.

کام دهان سخت

کام سخت به ما امکان می‌دهد صداها را به صورت هماهنگ با گلوی خود بیان کنیم تا بتوانیم صحبت کنیم. کام از ما در برابر باکتری ها محافظت می کند. کام به عنوان یک مانع عمل می کند تا میکروارگانیسم ها به سیستم گوارش ما آسیب نرساند. هنگامی که ما استفراغ می کنیم، کام سخت به همراه سایر قسمت های کام نرم مانع از رسیدن مایعات و مواد غذایی به حفره بینی می‌شود.

چرا مشکل التهاب کام به وجود می آید؟

چرا مشکل التهاب کام به وجود می آید؟

گاهی اوقات ممکن است کام به دلایل مختلف ملتهب شود که اکثر موارد عفونت کام با حداقل مداخلات قابل درمان است. در موارد نادر، التهاب کام ممکن است به دلیل یک شکایت جدی تر مانند سرطان دهان باشد که دلیل عفونت کام دهان را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

  • علائمی که ممکن است با التهاب کام (عفونت کام) همراه باشد، وجود تاول، زخم، خشکی دهان یا درد است.
  • شایع ترین دلیلی که باعث التهاب کام می‌شود، زخم های دهانی مانند آفت یا تبخال است. همچنین، آسیب یا ضربه ناشی از هر غذای تیز یا خیلی داغ می تواند باعث التهاب کام شود.
  • کم آبی می تواند باعث خشکی دهان شود که اگر اقدامات کافی برای بازگرداندن آن انجام نشود، می تواند به کام ملتهب منجر شود.
  • در بیشتر موارد، کام ملتهب را می‌توان در خانه درمان کرد یا می‌توان صبر کرد تا خود به خود عفونت کام درمان شود. صدمات رایج ناشی از سوختگی یا ضربه به طور کلی در چند روز بهبود می یابد ولی اگر عفونت، بیشتر شد باید به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • زخم‌ها یا آفت‌ها در کام معمولاً خود به خود درمان می‌شوند، ولی ممکن است از دارو برای کمک به کاهش شدت درد یا تکرار عفونت کام استفاده شود.
  • در صورت کم آبی یا عدم تعادل الکترولیت، خشکی دهان رخ می دهد. در صورت مشاهده علائم خشکی دهان مصرف مایعات را افزایش دهید و از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.
  • اگرچه اکثر موارد التهاب کام نیازی به مداخله متخصص دندانپزشکی ندارد، توصیه می شود در صورت داشتن هر گونه درد و ناراحتی که با دارو از بین نمی‌رود، التهاب بیش از یک هفته بدون هیچ دلیل خاصی طول بکشد، با پزشک عمومی یا دندانپزشک خود مشورت کنید.

برخی از شایع ترین علل التهاب کام، خشکی دهان یا عفونت است. استعمال دخانیات، نوشیدن الکل، مصرف نوشیدنی‌های بسیار داغ و … می‌توانند در روند درمان اثر معکوس داشته باشند و باید از رژیم غذایی ما حذف شوند.

در بیشتر موارد، التهاب کام دهان نباید دلیلی برای نگرانی بیماران باشد، زیرا بیمار طی چند روز به طور کامل بهبود خواهد یافت. همانند موارد خفیف التهاب کام دهان، علائم عفونت در کام را نیز می توان در خانه درمان کرد. اما اگر این درد یا ناراحتی شدید یا مداوم باشد یا اگر علائم سفید مانند برفک دهان یا هر نوع زخم دهانی مشاهده شد، باید  برای ارزیابی مورد مربوطه به یک متخصص مراجعه کنید.

منبع اصلی: درمان خانگی زخم سقف دهان



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: کام ملتهب,

نویسنده : رضا نیکبخت تاریخ : پنج شنبه 15 شهريور 1403



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به بازار یابی دندانپزشکی مي باشد.